Stelen van de baas: 6 signalen dat u slachtoffer bent

Stelen van de baas

Stelen van de baas. Het gebeurt overal: van grote organisaties tot kleine ondernemingen. Ook u loopt kans een keer de pineut te zijn. Op tijd ingrijpen kan de schade aanzienlijk beperken. Bij 1 of meerdere van deze signalen moet er een belletje gaan rinkelen.

Als ondernemer met een fysieke winkel of een kantoor zult u ongetwijfeld alert zijn op diefstal door klanten en bezoekers. Een product glipt gemakkelijk in de jas of tas van die ogenschijnlijk vriendelijke klant. U hebt uw personeel goed getraind om diefstal te voorkomen.

Stelen van de baas: vertrouwt u uw personeel?

Helaas komt het ook voor dat datzelfde personeel zich schuldig maakt aan stelen van de baas. En dat kan een flinke hap uit uw omzet betekenen. Vooral het MKB is relatief vaak slachtoffer, terwijl deze ondernemers juist degenen zijn die hun personeel blind vertrouwen. In onderzoek van ING reageerde maar liefst 80% van de ondernemers bevestigend op de stelling: ‘Ik vertrouw mijn personeel volledig’ (Bron: deondernemer.nl). Helaas dus niet altijd terecht.

Interne diefstal: van een pen tot grootschalige diefstal

Uiteraard zijn er verschillende gradaties bij interne diefstal. U zult waarschijnlijk niet op uw achterste benen staan als die paar pennen uit uw winkel of kantoor onbewust of bewust bij een van uw personeelsleden thuis belanden. Of als iemand een keer een kopietje maakt van zijn paspoort. Maar wat als er opeens hele dozen met kantoorartikelen verdwijnen? Of als iemand 100 x een flink document uitprint? En dan hebben we het nog niet gehad over het verdwijnen van geld uit de kassa of het geven van grote kortingen aan vrienden en kennissen.

Hoe heeft u op tijd door dat uw personeel zich schuldig maakt aan stelen van de baas?

Let op deze signalen

Natuurlijk wilt u niet constant vol wantrouwen met uw personeel omgaan. Dat zou de werksfeer er niet bepaald gezelliger op maken. Zowel voor u als uw personeel niet. Het is echter wel verstandig om alert te zijn op bepaalde signalen van diefstal door eigen personeel. Herkent u een van onderstaande situaties? Dan is het tijd om actie te ondernemen:

  • Er zijn opvallend vaak kastekorten
  • Retourboekingen vinden voor een groot deel vlak voor sluitingstijd plaats
  • Klanten die alleen door een bepaalde medewerker geholpen willen worden
  • Medewerkers die altijd als eerste aanwezig zijn of als laatste weggaan
  • Er ontstaan steeds vaker voorraadverschillen
  • Een kortingscode wordt extreem vaak gebruikt
Bron: Inretail.nl

 

Leestip: 10 tips om diefstal op de werkvloer te voorkomen

 

Wat kunt u doen bij diefstal door eigen personeel?

Heeft u steeds duidelijkere aanwijzingen dat een of meerdere van uw personeelsleden zich schuldig maakt aan diefstal op de werkvloer? Maak dan een weloverwogen plan en beschuldig niet zomaar iemand zonder dat u bewijs heeft. U wilt de verhouding tussen u en uw personeel niet onnodig verpesten en de relatie tussen werknemers onderling ook niet.

Uiteraard is het belangrijk om aangifte bij de politie te doen. Maar om iemand te kunnen ontslaan heeft u wel bewijs nodig. Hiervoor kunt eerst een recherchebureau in te schakelen en een onderzoek naar diefstal op de werkvloer te laten uitvoeren.

Onderzoek

Als recherchebureau worden wij regelmatig ingehuurd om bedrijfsfraude, zoals interne diefstal te onderzoeken. Onze rechercheurs hakken regelmatig met dit bijltje en gaan op een integere manier te werk. Zo bent u er zeker van dat de band tussen u en uw personeel en tussen het personeel onderling niet onder druk komt te staan.

Wij doen uitgebreid onderzoek en stellen een dossier voor u op met daarin alle bewijzen. Uiteraard houden wij ons als recherchebureau aan alle wetten en regels. Zo bent u er zeker van dat u sterk staat in een eventuele rechtszaak en wettig bewijs in handen heeft.

Vragen? Neem gerust contact op

Heeft u nog vragen over onze aanpak bij interne diefstal? U kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.

Bel ons op +31(0)6 25 19 36 26 of stuur een e-mail naar info@inquirendum.nl en maak een afspraak voor een intakegesprek.